NetHq Blog


A rossz legjobb kritikája az, ha megmutatjuk, hogyan kell jobban csinálni.

Grafika alapok - Színelmélet

Nightvis, 2012.07.05 11:55
Grafikai rovatunkat mivel mással kezdhetnénk, mint a színelméleti alapokkal. Unalmasan hangzik? Ígérem, nem lesz az!

Minden magára valamit adó grafikus, designer tisztában van a színelmélet alapjaival, még akkor is, ha a téma maga olykor (baromi) unalmas tud lenni. Mégis nagyon fontos ismernünk ezeket, hiszen ezen alapok birtokában növelhetjük munkánk minőségét.

A színek sokkal többet jelentenek, mint azt elsőre hinnénk róluk. A grafikai elemeket, weboldalak arculatát színek határozzák meg. Ezekből a színekből állnak össze az egyes elemek, melyek kerek egészet alkotva létrehozzák a teljes összképet. A színelmélet már önmagában egy tudomány, mely a színek eredetével, a színek megismerésével, és szakszerű „használatával” foglalkozik.

A színeket ún. színcsaládokba osztjuk aszerint, hogy milyen hatást gyakorolnak a szemre, illetve a környezetre mikor megfestjük velük azt.

A meleg színek közé tartozik a piros, narancssárga, citromsárga és ezeknek a színeknek a különböző variációi. Ezek a tűz, az őszi levelek, a napfelkelte és naplemente, energia és szenvedély, szerelem színei. Az emberek többsége a meleg színeket kedveli, de nem szabad azt hinnünk, hogy hideg színekre akkor már nincs is szükségünk a jó design elérése érdekében.

A hideg színek csoportjába tartozik a zöld, kék és lila. Összességében azt lehet elmondani a hideg színekről, hogy ezek jóval visszafogottabbak, mint a meleg színek. Ezek a színek főként a természetben találhatóak meg, és nyugtatják a tekintetet. A hideg színek általában sötétebbek is.

A két fő csoport mellett számon tartunk még ún. semleges színeket is, melyek egyik korábban említett csoportba sem sorolhatók igazán. A semleges színek nagyon gyakran nem is grafikai elemek megalkotására szolgálnak, hanem a háttérben használjuk őket, kitöltésre. Például egy üzleti honlap esetében jól mutathat egy szürkés, szürkésbarna háttér, mert nem hivalkodó. És ha már itt tartunk, a semleges színek másik fő tulajdonsága, hogy nem hivalkodóak, éppen emiatt nagy befolyással vannak rájuk a hideg és meleg színek, mondhatni a semleges színek a meleg és hideg színek esszenciájától is függnek.

Fontos tisztában lennünk a főbb színek jelentésével, és azzal, hogy mikor, és hol érdemes őket használunk egy weboldal esetén.

A piros az egyik legfőbb szín a színek között. Az egyik legdonimánsabb, és legagresszívebb színként tartják számon. Éppen ezért a webdesign és grafikai köröken ma már nem mindenki meri használni, mert nagyon harsány, és hivalkodó. Ez a szín fizikailag is stimulálja az embert, megnöveli a vérnyomás és a légzést is felgyorsítja, továbbá kimutatták, hogy az emberi anyagcserét is fokozza. Mivel elég figyelemfelkeltő, nagyon sok weboldalon éppen a figyelem felkeltésére használják: különféle hibaüzeneteket festenek meg vele, vagy piros színű elemek formájában tudatják a felhasználókkal, hogy valami nincs rendben az oldalon, vagy nem engedett hozzáférésük. Fontos a piros szín megfelelő árnyalása, hiszen míg az élénk – világos – piros energikusságot kölcsönöz az oldalnak, egy jóval sötétebb tónusú piros már inkább eleganciát.

A narancssárga névadó gyümölcse a narancs miatt pedig egészségességre és vitalitásra gondolunk. A grafikákban anélkül magára vonzza a tekintetet, hogy rendelkezne a piros dominanciájával. Épp emiatt sokkal barátságosabb és hívogatóbb is. Szintén nagyon energikus szín, de talán már nem annyira hivalkodó, mint a piros.

A sárgát a napsütéssel, és a boldogsággal szokták párhuzamba állítani. Egyesek pedig a legenergikusabb színnek tartják, megelőzve a pirost is. Itt sem árthat kellően odafigyelni a szín telítettségére (mennyire erős maga a szín) illetve árnyalatára. Egy kellően fakó, sötét sárga antik jelleget kölcsönözhet weboldalunknak, míg a pasztellesebb sárga megnyugtatja a felhasználót.

A grafikákban a zöld egyensúlyt és harmóniát teremt. Továbbá jelképezheti az egészséget, stabilitást, megújulást és a természetet. A fényesebb zöldek több energiát hordoznak, és szinte vibrálnak, míg az olíva zöld inkább a természetet szimbolizálja. A sötétzöldek még nagyobb stabilitást és még nagyobb bőséget jelképeznek. A zöldet mivel erősen összekapcsolják napjainkban az egészséggel, célszerű lehet egészséggel, életmóddal, vagy természettel foglalkozó honlapok esetén használni.

A kék az egyik legérdekesebb szín. A kéket sok kultúrában a szomorúság jelképének tartják, mindemellett erős vallási jelentéssel is bír egyes népeknél. Nagyon fontos ennél a színnél a megfelelő árnyalat, mert minden egyes eltérés már merőben más jelentést tükrözhet. Egy erősebb kék egészen más hangulatot ad egy oldalnak, mint egy világosabb, halványabb kék. A halványkék inkább nyugtatja, pihenteti a szemet, növeli a bizalmat a felhasználóban, míg egy mélyebb tónusú kékkel prímán lehet üzleti oldalakat fölépíteni.

A lila a piros és kék keverékéből született és mindkettőtől örökölt néhány tulajdonságot. Ez a szín főként a kreativitás és jó képzelőerő szimbóluma. A webdesignban jólétet és luxust is sugároz. A halványabb, élénkebb lila szín a tavasszal és a romantikával kapcsolatos. Gyakran látjuk viszont romantikus, vagy különféle spirituális honlapok fontos tartalmi elemeként, ilyen témájú weboldalak esetén rendkívül jól működhet, míg egy üzleti célú honlap esetén érdemes hanyagolnunk, hacsak meg nem találjuk a kellő kontrasztot, és árnyalatot.

A fekete már más tészta. Egyfelől az elegancia, hatalom és formalitás szimbóluma, míg másfelől a gonosz, halál és a rejtély szimbóluma. A designerek között erős megosztottságot tudhat magáénak ez a szín, ugyanis vannak, akik ódzkodnak használatától, és nem is tanácsolják senkinek hogy éljen a fekete színnel, addig mások egyenesen ajánlják, és bátorítanak rá. Egy biztos: a mai napig ez az elegancia egyik legkifejezőbb színe. A fekete természetességéből kifolyólag mindig egyfajta kifinomultságot és rejtélyességet kölcsönöz a designnak.

A színskálán a fekete ellentéte a fehér. Együtt a két szín adja a legnagyobb kontrasztot a színek között. Ha ügyesen használjuk ezt a párt, nagyon erős kontraszttal rendelkező designt hozhatunk létre, mely egyszerre lehet elegáns, és letisztult. Minden meleg és hideg színnel együtt bátran keverhető, akárcsak a fekete, itt azonban szabadabban használhatjuk fantáziánkat. A fehér tükörzi a letisztulstágot, áttekinthetőséget, nem véletlen használja előszeretettel a mai napig rengeteg hivatalos nagy céges oldal, többek között a Google is saját keresőjének sminkjeként.

Tartalom közösségi megosztása: